El Lideratge es l’art o el procés d’influir sobre les persones per assolir que de forma voluntària i entusiasta, s’esforcin en el compliment de les metes de l’equip.
En aquest post trobaràs alguns tips que poden ajudar-te a saber com fer-ho.
La funció bàsica del Líder es contribuir a que l’equip arribi als objectius mitjançant l’aplicació màxima de les seves capacitats, situant-se al front de l’equip per facilitar el procés i complir les metes.
Quan l’entorn demana fer les coses d’una manera diferent, quan s’ha de mobilitzar l’energia de les persones en un rumb diferent: Apareix la funció de LIDERAR.
Per construir organitzacions d’èxit s’ha de substituir rang i poder per mentoratge i lideratge.
Les motivacions són els motors de les persones.
LIDERATGE TRANSACCIONAL. Citaré el més difós: The One Minute Manager (L’executiu al minut). És el fruit d’una cèlebre obra del mateix títol
Centra la seva actuació en tres tècniques
-
-
-
-
-
- La definició d’objectius en un minut
- Els elogis en un minut
- Les reprimendes en un minut
-
-
-
-
La definició d’objectius en un minut
Com més clara és la idea de lo que s’ha de fer i aconseguir, major és la probabilitat de que surti bé. El model creu que una previsió d’objectius no requereix més de 200 paraules.
-
-
-
-
-
- Digues que és important per nosaltres
- Digues que esperes que es faci
- Aconsegueix acord sobre les metes (feedback)
-
-
-
-
Al parlar de tècniques en un minut, el model vol ressaltar que són simples i eficaces.
El mateix nom transaccional (de negociació) defineix força bé aquesta pauta de Lideratge.
El comandament transaccional fixa unes regles clares al subordinat: estableix objectius clars i donarà “feedback” –positiu (elogi) o negatiu (reprimenda)- segons aconsegueixi els objectius o falli en la seva execució.
El sistema té un doble valor: facilita l’aprenentatge i proporciona incentiu –positiu o negatiu-.
El Lideratge Transaccional no pretén canviar radicalment les coses. És apropiat en moments d’estabilitat.
Un minut per elogiar
-
-
-
-
-
-
- Alaba el comportament (de forma emotiva)
- Fes-ho aviat
- Sigues concret
- Digues el que ha fet bé
- Digues com et sents tu sobre l’èxit.
- Anima a la persona (de forma emotiva)
- Xoque-li la ma
-
-
-
-
-
Un minut per reprimir
- Renya el comportament (de forma emotiva) (1)
- Fes-ho aviat
- Sigues concret
- Digues-li lo que ha fet malament
- Digues-li com et sents tu sobre el fracàs i les conseqüències
- Animi a la persona (de forma emotiva)
- Xoque-li la ma
(1) Recomanacions:
- No atacar la dignitat (els sentiments)
- No comentar com és la persona
- No insultar
- No qualificar mai la errada
- No renyar mai davant del altres (però és bo que ho sàpiga’n)
Com molts altres directius que ho practiquen, et desitjo que tinguis una actuació reeixida i tinguis molts d’èxits en els resultats. Els teus empleats també sabran apreciar-ho.
En un proper post parlaré del LIDERATGE TRANSFORMADOR. Estigues a l’aguait
Si deseas el asesoramiento de los Seniors voluntarios de SECOTbcn, para temas de gestión empresarial, pincha aquí.
Los post publicados en este Blog reflejan únicamente las opiniones de sus autores, no las de SECOTbcn
Un tema muy importante y al que no dedicamos el tiempo necesario. Como todo requiere una técnica y aprendizaje por lo que este articulo ha despertado mi interés. Felicidades al autor
Home, desde el meu punt de vista, lideratge transaccional es un OXIMORON, així amb majúscules. De fet el titol del llibre de 1982 es el «One minute Manager» i no «One minute Leader».
La «Gestió» (fixar i assolir objectius de manera eficient) pot ser transaccional, al focalitzar-se en les «motivacions». Crec que no hauriem de confondre «Gestió» (management) amb «Lideratge» (leadership) que es preocupa més dels «valors».
Per a mi, el manager procura optimitzar processos i sistemes, mentre el lider es preocupa d’ajudar a millorar a les persones. Hi han moltes maneres de definir les diferencies; potser les que m’agraden més son d’en Peter Drucker «La gestio procura fer les coses bé. El lideratge procura fer les coses correctes» i d’en Stephen Covey «La gestió tracta de cóm pujar eficientment l’escala de l’exit; el lideratge es determinar si l’escala es recolza a la paret correcta».
Lideratge Transformador (el proper post que anuncies) ja em sona molt millor 😉
Bones puntualitzacions Marçal. Hi estic d’acord i les agraeixo.
Malgrat que «One Miunute Manager» és una ajuuda de Gestió en el nostre dia a dia, té una gran component de Lideratge si el sistema el practiquem d’una manera sincera i eficient, enfocada a la millora i guia de les persones del nostres equips. Especialment en el minut de premi o reprimenda.
I necessita tan poc esforç… I són tant rellevants els resultats…
Bon resum. Gràcies
Son principis coneguts per no per això es important recordar-los i sintetitzar los
Molt bon escrit sobre Lideratge, el que sota el meu punt de vista i segons el titul de Jefe o Lider, el “nino” vermell que està en la punxa de la fletxa, es un JEFE, el líder hauria d’ anar darrera de tot ja que no necessitarien que se’ ls marqui la direcció, si que com tot es hi han varies perspectives.
Llibre molt recomanable, best seller al 1984, i es actual avui
Todo el mundo puede ser una estrella de la profesión, Pero algunos necesitan para ello una cierta guia en el camino. (sic)