Josep Palou Brau

El Lideratge es l’art o el procés d’influir sobre les persones per assolir que      de forma voluntària i entusiasta, s’esforcin en el compliment de les metes de l’equip.

En aquest post trobaràs alguns tips que poden ajudar-te a saber com fer-ho.

La funció bàsica del Líder es contribuir a que l’equip arribi als objectius mitjançant l’aplicació màxima de les seves capacitats, situant-se al front de l’equip per facilitar el procés i complir les metes.

Quan l’entorn demana fer les coses d’una manera diferent, quan s’ha de mobilitzar l’energia de les persones en un rumb diferent: Apareix la funció de LIDERAR. 

Per construir organitzacions d’èxit s’ha de substituir rang i poder per mentoratge i lideratge.

 

 

Les motivacions són els motors de les persones.

LIDERATGE TRANSACCIONAL. Citaré el més difós: The One Minute Manager (L’executiu al minut). És el fruit d’una cèlebre obra del mateix títol

Centra la seva actuació en tres tècniques

            1. La definició d’objectius en un minut
            2. Els elogis en un minut
            3. Les reprimendes en un minut

La definició d’objectius en un minut

Com més clara és la idea de lo que s’ha de fer i aconseguir, major és la probabilitat de que surti bé. El model creu que una previsió d’objectius no requereix més de 200 paraules.

            • Digues que és important per nosaltres
            • Digues que esperes que es faci
            • Aconsegueix acord sobre les metes (feedback)

 

Al parlar de tècniques en un minut, el model vol ressaltar que són simples i eficaces.

El mateix nom transaccional (de negociació) defineix força bé aquesta pauta de Lideratge.

El comandament transaccional fixa unes regles clares al subordinat: estableix objectius clars i donarà “feedback” –positiu (elogi) o negatiu (reprimenda)- segons aconsegueixi els objectius o falli en la seva execució.

El sistema té un doble valor: facilita l’aprenentatge i proporciona incentiu –positiu o negatiu-.

El Lideratge Transaccional no pretén canviar radicalment les coses. És apropiat en moments d’estabilitat.

 

Un minut per elogiar

              •  Alaba el comportament (de forma emotiva)
              •  Fes-ho aviat
              •  Sigues concret
              •  Digues el que ha fet bé
              •  Digues com et sents tu sobre l’èxit.
              •  Anima a la persona (de forma emotiva)
              •  Xoque-li la ma

 

Un minut per reprimir

  •  Renya el comportament (de forma emotiva) (1)
  •  Fes-ho aviat
  •  Sigues concret
  •  Digues-li lo que ha fet malament
  •  Digues-li com et sents tu sobre el fracàs i les conseqüències
  •  Animi a la persona (de forma emotiva)
  •  Xoque-li la ma

 

(1) Recomanacions:

  • No atacar la dignitat (els sentiments)
  • No comentar com és la persona
  • No insultar
  • No qualificar mai la errada
  • No renyar mai davant del altres (però és bo que ho sàpiga’n)

Com molts altres directius que ho practiquen, et desitjo que tinguis una actuació reeixida i tinguis molts d’èxits en els resultats. Els teus empleats també sabran apreciar-ho.

 

En un proper post parlaré del LIDERATGE TRANSFORMADOR. Estigues a l’aguait

Si deseas el asesoramiento de los Seniors voluntarios de SECOTbcn, para temas de gestión empresarial, pincha aquí.

Los post publicados en este Blog reflejan únicamente las opiniones de sus autores, no las de SECOTbcn