César Canut Bartra

“Qui paga, mana”, “Comprar és fàcil”, “El client sempre té la raó”, etc…, són frases que han anat, històricament, en contra de la Funció Compres.

Dones tu importància a la Funció Compres a la teva empresa?

 

No fa tants anys la decisió de nomenar responsable de Compres en una Empresa, era presa per la propietat en funció de la confiança personal i de la presumpta honradesa de l’empleat (la formació no comptava).

Afortunadament, i per raons vàries (multinacionals, ERPs com Sap, etc…), avui en dia s’ha professionalitzat  l’acompliment de la Funció malgrat que encara resten tota una sèrie de tòpics que s’haurien d’arrencar del pensament de les Organitzacions Empresarials per implantar els nous i següents conceptes:

  • Compres és una Funció que forma part dels Recursos que una Empresa ha de tenir. Definim la paraula Recurs com “el mitjà que un necessita per sobreviure” (l’aigua és un Recurs, l’oli d’oliva, no).
  • Compres és a Subministrament, el que Màrqueting és a Vendes i I+D+i és a Producció.
  • El preu no és el paradigma de la Funció, ho és el COST que aporta un material al Cost Total del Producte.
  • El coneixement dels Mercats d’Aprovisionament és la base de una bona Gestió per poder aconseguir la tan nomenada “GARANTÍA DE SUBMINISTRAMENT”, sense la qual, una Empresa farà fallida tard o d’hora i, finalment,
  • COMPRES NO ÉS UN “PROFIT CENTER”, el benefici no es fa amb els estalvis al Flux de Materials, a Compres, a Recursos Humans, etc… Aquestes Funcions treballen sobre estàndards que han de complir i punt. El benefici brut surt de la diferència entre el preu de venda i cost directe del producte, per això dic que no és un Profit Center.

Per acabar, encara que el tema es presta a debat com pocs en el si de les Organitzacions, s’ha de deixar ben clar que seguint la definició de Recurs emprada més a dalt, un Recurs és allò que no es pot subcontractar per que el necessites per sobreviure.

En la meva opinió, les úniques tres Funcions que no es poden subcontractar són I+D+i, Màrqueting i Compres. La resta com, Producció, Vendes, Aprovisionament, Distribució, etc.. es poden  perfectament subcontractar i, de fet, com a mesura de reducció de Costos, ja s’està fent i, per desgràcia, a més a més, ÉS MODA.